Zalando: Slutt med fri retur på netthandel!

«Hos Zalando kan du alltid returnere varer du har bestilt helt gratis.»

Kjære tekstilbransje. Dette må det bli slutt på! Vi unner alle å handle klær på nett, altså, og heier spesielt på dem som kjøper ordentlige klær som varer lenge. Til og med på de som gir livstidsgaranti og gratis reparasjon av sine egne plagg, heier vi på (slik som Patagonia og ikke minst norske Northern Playground). Og noen av de store, seriøse aktørene har begynt å skjønne det – vi kan ikke fortsette med et slikt forbruk. HM tar betalt for klær som kommer i retur, og giganten BooHoo har begynt å gjøre det samme, også aktører som Next og Zara tar eller kommer til å ta betalt for klær som returneres.

Men, hvorfor er fri retur på nye klær så ille, da?

  • Når klær sendes i retur, så blir de ofte kastet og ikke solgt på nytt. I USA utgjør dette 2,6 millioner tonn ekstra avfall. Hvorfor? Fordi det er ressurskrevende å pakke plagget med papp-oppstivere og forseglet plast, systemmessig legge plaggene inn på lager og klargjøre for salg som helt nyte og urørte klær. Da er det ofte billigere å kaste plaggene.
  • Plastemballasje og transportutslipp; tur – retur. Uten at plaggene har tilført noen som helst verdi for noen – utover at de har blitt tatt bilde av, kanskje? For…
  • 9% av britene bestiller fine klær på nett; tar bilder og legger ut på sosiale medier – og så sender klærne i retur. Tenåringene som er verst? Neida, ca 20% i aldersgruppen 35-44 år innrømmer at de bestiller klær online for å bruke dem i glansbilder på sosiale medier.

Så – kjøp kvalitet, reparer det du har. Drit i å bestille en hel haug som du aldri kommer til å bruke 😉

God sommer!

Denne artikkelen er inspirert av et innlegg i The Guardian om samme tema.