Halvparten vurderer ikke reparasjon

I dag henviser vi faktisk til en vitenskapelig artikkel hvor de blant annet har sett på vanene til norske forbrukere. Urovekkende mange opplever at hvitevarer blir ødelagt (eksempelet under gjelder kun vaskemaskiner…) og enda mer urovekkende få velger å ikke få den reparert. Veldig ofte er det bagatellmessige saker som gjør at oppvaskmaskiner, vaskemaskiner, komfyrer osv slutter å virke – og en reparasjon kan være både enkel og rimelig. I Forny Norge så reparerer vi ikke hvitevarer, men har valgt å fokusere på mobiltelefoner, klær og sko.

«Repair makes it possible to increase product lifespans as well as value creation and thus fits well with the CE concepts of closed loop strategies and green growth»

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652620353944?via%3Dihub

I fremtiden vil stadig flere produkter være tilrettelagt reparasjon, både fordi de leveres som tjenester (as a service, abonnementstjenester) slik at leverandøren profiterer på økt livssyklus, men også fordi regulatoriske endringer vil kreve at produkter produseres slik at de kan repareres.

Disse endringene vil skape nye arbeidsplasser, redusere avfall og vårt felles fotavtrykk. Vi håper du tar deg tid til å vurdere reparasjon neste gang du opplever at noe ikke virker.

Vi skal gjør vårt for å forenkle prosessen – ihvertfall når det gjelder reparasjon av klær, sko og telefoner /pc’er.